W przedszkolu jak w domu

Od dwóch lat w Krakowie istnieje przedszkole „Źródło”, prowadzone przez Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny „Sternik”. Z Weroniką Herman, dyrektorem placówki, o idei przedszkola spełniającego oczekiwania rodziców rozmawia Agata Szczurek.

Jak zrodził się pomysł na stworzenie własnego przedszkola?

Weronika Herman:

– Pierwszą inspiracją były słowa św. Josemarii Escrivy de Balaguera, założyciela Opus Dei. W latach 50. ubiegłego wieku zachęcał on rodziców do tworzenia szkół, w których dzieci będą uczyć się według wartości ważnych dla ich rodzin. Powstawały więc takie przedszkola i szkoły w Hiszpanii. Rodzice prosili prałaturę Opus Dei o pomoc w zachowaniu chrześcijańskiego charakteru placówek. W Polsce pierwsza z nich została założona w 2004 r. w Józefowie k. Warszawy. Również w Krakowie cztery małżeństwa podjęły starania, aby takie przedszkole powstało. Każdy z nas miał pragnienie, aby nasze dzieci wychowywały się w wartościach dla nas istotnych. Chcieliśmy, aby szkoła pomagała nam w realizacji tych celów, a nie przeszkadzała. Trudności były, ale bez nich nie ma owoców. Zaczynaliśmy od czworga dzieci, w tym roku możemy przyjąć już 80.

Na jakiej idei opiera się program przedszkola?

Główną ideą programu przedszkolnego jest założenie, aby w przedszkolu było to samo, co w domu. Rodzice, którzy zakładali placówkę, chcieli, aby wartości przekazywane dzieciom w domu były obecne także w przedszkolu. W domu na pierwszym miejscu stawia się wychowanie małego człowieka. Placówka ma w tym pomóc. Zanim rodzice przyłączą się do projektu, mają okazję uczestniczyć w szkoleniach, dniach otwartych, wykładach. W ten sposób dobrze poznają zasady funkcjonowania placówki.

W jaki sposób realizowane są cele i zadania, które stawia sobie przedszkole?

Kolędowanie rodzinne

Staramy się, aby dzieci wypracowały sobie dobre nawyki w podstawowych dla nich sferach: porządek, higiena, nawiązywanie relacji z innymi osobami. Te pozytywne przyzwyczajenia można później podnieść do rangi cnót. Wiek od 0 do 6 lat jest bardzo dobrym okresem do kształtowania tych podstawowych umiejętności. Na gruncie przedszkolnym wygląda to tak, że w każdym miesiącu zwracamy szczególną uwagę na wybrane trzy nawyki, np. „przy myciu rąk podwijam rękawy”, „potrafię przeprosić, gdy niewłaściwie się zachowam”, „po skończonej zabawie odkładam rzeczy na miejsce”. Przez częste przypominanie i osobisty przykład rodzice i nauczyciele sprawiają, że dzieci szybko przyjmują zasady jako swoje. Wychowawcy, pracując z dziećmi, jednocześnie doskonalą siebie.

Co jest odmiennego i szczególnego w przedszkolu „Źródło”?

U nas każda rodzina ma swojego opiekuna. Jest to osoba przeszkolona i dobrze przygotowana, która zna bardzo dobrze dziecko i spotyka się z jego rodzicami, aby wspólnie tworzyć indywidualny program wychowawczy. Rozmowy te nie mają na celu uwypuklenia problemów z dzieckiem. Zależy nam, aby przedszkolak rozwijał się harmonijnie i we wszystkich aspektach, ale w swoim tempie. Główny nacisk kładziemy na to, że pierwszeństwo w wychowaniu mają rodzice, a przedszkole chce w tym procesie im pomóc. Zawsze pytamy rodziców: „Jakie macie pomysły? W czym mamy Wam pomóc w wychowaniu Waszego dziecka?”.

W przedszkolu dzieci noszą mundurki – czerwone koszulki, granatowe spodenki, granatowe spódniczki. Czemu to służy?

Nasze nauczycielki zauważyły, że dzięki mundurkom widzą wyraźniej twarze i emocje dzieci. Czyli że skupiamy się na tym, co istotne. Ponadto mundurki dają dzieciom poczucie jedności. Przedszkolaki są dumne z tego, że są z jednej placówki. Jest to także kwestia praktyczna, szczególnie dla rodziców.

Przedszkole pomaga również w kształtowaniu dobrych relacji z Panem Bogiem. Jak wygląda ta przestrzeń w codziennej pracy wychowawców i rodziców z dziećmi?

Sama idea zakładanych szkół zawierała w sobie aspekt wiary. W przedszkolu nie ma lekcji religii, ale w sposób naturalny i pełen wolności mówimy dzieciom o Jezusie i Maryi. Wspominamy o ważnych świętach, które pojawiają się w ciągu roku. Wykorzystujemy też okazje, aby rozmawiać z dziećmi na istotne tematy. Sami rodzice wychodzą także z inicjatywą organizowania Mszy św. i wspólnego w nich uczestnictwa.

Co trzeba zrobić, aby zapisać dziecko do przedszkola?

Nowa strona Sternika

Na początek najlepiej jest zapoznać się z informacjami na temat projektu – na stronie internetowej: www.sternik.edu.pl . Drugi krok to uczestnictwo w dniu otwartym, do czego bardzo zachęcamy rodziców. Na podanej stronie internetowej jest też zakładka „Rekrutacja”, z której można pobrać wniosek o przyjęcie dziecka i przesłać go do nas drogą internetową.

Jakie są Państwa plany i marzenia związane z projektem?

Planujemy wybudować przedszkole, szkoły dla dziewcząt i chłopców. Osobiście chciałabym przede wszystkim, aby wiadomość o tym projekcie dotarła do jak największej liczby osób. Jako rodzice widzimy, jak wiele nam to daje i naszym pragnieniem jest, aby inni wiedzieli, że mogą z tego skorzystać.

    Agata Szczurek // Tygodnik Niedziela, ed. małopolska 42/10