Potężne mass-media

Relacja z warsztatów dziennikarskich, jakie odbywały się w minionych miesiącach w poznańskim Ośrodku Antrejka.

W zeszłym roku rozpoczęłyśmy w Ośrodku Kulturalnym Antrejka w Poznaniu cykl zajęć dziennikarskich. Uczestniczyło w nich wiele licealistek i studentek z poznańskich szkół i uczelni. I to niezależnie od zainteresowań, czy kierunku studiów. Przychodziły zarówno ekonomistki, prawniczki, studentki filologii, pedagogiki, jak i studentki medycyny.

Z kolei uczennice gimnazjum i liceum wyjechały z nami w czasie ferii na krótkie wyjazdy, łączące intensywne zajęcia z dziennikarstwa, plan kulturalny i dobrą zabawę.

POMYSŁ I REALIZACJA

Pomysł warsztatów dziennikarskich wypłynął od Magdy, studentki pedagogiki, która ukończyła liceum o profilu dziennikarskim. W szkole brakowało jej możliwości osobistych spotkań z dziennikarzami oraz odbycia stażu w redakcji. Magda miała wiele pomysłów na zajęcia. Pomyślałyśmy, że poza możliwością poszerzenia zainteresowań, zajęcia dziennikarskie będą doskonałą okazją do wyrobienia sądu krytycznego, pogłębienia umiejętności wyrażania własnego zdania.

Magda zaproponowała osoby, które mogłyby się włączyć w zorganizowanie warsztatów, a także w ich poprowadzenie, czy monitorowanie. Poprosiłyśmy także o pomoc znajomą dziennikarkę, która podsunęła nam wiele pomysłów na tematy zajęć, niezbędnych dla zdobycia dobrego warsztatu dziennikarskiego. Pomogła nam później także w zorganizowaniu krótkich wizyt w redakcji Gazety Wyborczej, TVP w Poznaniu, czy radiu Emaus.

Pomysły, które powstały, zostały przelane na papier, powstał szczegółowy harmonogram zajęć. Podzieliłyśmy się obowiązkami. Jedna odpowiadała za zaproszenie wykładowców, inna za przygotowanie ulotek i plakatów, kolejna za ich wydrukowanie na czas. Wiele dziewczyn przychodzących do Ośrodka rozwieszało plakaty u siebie w szkole oraz na uczelniach. Dzięki temu warsztatami zainteresowało się wiele nowych osób.

PROGRAM

Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu mogłyśmy zaprosić wielu bardzo ciekawych dziennikarzy, o dużym prestiżu zawodowym.

Na jednym ze spotkań omawialiśmy pracę w internetowym serwisie wiadomości.

Dziennikarz Artur Boiński, obecnie redaktor naczelny magazynu samorządowego „Monitor Wielkopolski” poprowadził dla nas zajęcia z podstaw warsztatu dziennikarskiego, czyli pisania reportaży, felietonów, informacji, komentarzy, wywiadów, recenzji.

Przemysław Wenerski, dziennikarz z bogatym i różnorodnym doświadczeniem w pracy zarówno w gazecie (Głos Wielkopolski), jak i telewizji (TVP Poznań) oraz radiu (Radio Merkury) poprowadził kilka wykładów.

Na pierwszych warsztatach, wykorzystując swoje doświadczenie dokonał analizy porównawczej dziennikarstwa w zależności od środka przekazu, określił specyfikę każdego z nich oraz nakreślił perspektywę rozwoju tych branż. Szczególną zaletą wykładu były przykłady "z życia wzięte" i różne anegdoty.

Kolejny warsztat pt. „Jak redagować serwis informacyjny?” przybliżył nam podstawowe zasady redagowania serwisu informacyjnego w radio i telewizji. Zmierzyłyśmy się z praktycznym przygotowaniem serwisu. Wykładowca przygotował bardzo ciekawe ćwiczenia, odnoszące się do aktualnych wydarzeń, co nadało warsztatowi posmak rzeczywistości, chociaż jak zaznaczył wykładowca, mieliśmy bardzo komfortowe warunki pod względem czasu i spokoju, w porównaniu z codziennością dziennikarską.

Innego dnia po krótkim wstępie teoretycznym obejrzałyśmy program „Teleskop”, i na tym przykładzie uczyłyśmy się „Jak komentować bieżące wydarzenia”. Samodzielnie przygotowałyśmy komentarz do przykładowego wydarzenia. Bardzo interesującym ćwiczeniem był też przegląd prasy pod kątem stosowanych tytułów i dyskusja na temat wpływu tytułów na odbiór informacji. Warsztat zahaczał również o pytania związane z wpływem mediów na nasze postawy, sztuką manipulacji i narzucania opinii.

Zorganizowałyśmy także spotkanie z dziennikarką o bogatym doświadczeniu zawodowym - Aurelią Pawlak nt. „Zabiegów mających na celu uatrakcyjnienie artykułu”. Celem było poznanie zasad konstruowania artykułów, eksponowania niektórych informacji, a także ich obrazowanie w formie diagramów, rysunków i oczywiście zdjęć, co okazuje się być prawdziwą sztuką.

Bardzo ciekawy wykład poprowadziła dla nas Jolanta Hajdasz, która przygodę z dziennikarstwem zaczęła już w czasie studiów, współpracując z poznańskim oddziałem Polskiego Radia, a także będąc korespondentką Radia Wolna Europa i która pracowała również przy radiowych programach wyborczych Komitetu Obywatelskiego "S" przed wyborami 4 czerwca 1989 r. Pracowała w rozgłośni Radio Merkury, w telewizji poznańskiej, oraz w TVN. Od 2003 r. była szefową wielkopolskiego oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. W 2004 r. była szefową Redakcji Programów Regionalnych w TVP 3. W jednym z wywiadów zadano jej pytanie o cel jaki sobie stawia w tej pracy? Na to dała odpowiedź: „Wymagam od dziennikarzy wiarygodności i uczciwości. Nikt nie jest tak dobry, żeby nie mógł być lepszy”. Dlatego uznałyśmy, że jest ona idealną osobą do poprowadzenia wykładu z etyki dziennikarskiej pt. "Wpływ pracy dziennikarza na godność i życie innych osób".

Warsztaty oparte na aktualnych, znanych wszystkim programach informacyjnych, oraz artykułach prasowych, zwiększało zainteresowanie i emocje. Motywowało też do bieżącego śledzenia ostatnich wydarzeń, aby być przygotowanym do napisania komentarza, lub podzielenia się uwagami na temat sposobu prezentowania informacji w różnych gazetach, czy innych środkach masowego przekazu.

Zajęcia te pozwoliły na odkrycie wielu dotychczas nieodkrytych talentów. Kilka dziewczyn zaczęło „bawić się” w pisanie artykułów, recenzji, komentarzy. Poziom warsztatów sprawił, że były one cenne także dla osób, które już systematycznie piszą do gazety krajowej, oraz do gazetek szkolnych, i publikują własne artykuły.

STAŻ w MASS-MEDIACH

Uczestniczące w warsztatach dziewczyny miały również możliwość odwiedzenia redakcji gazety, telewizji, radio, gdzie obserwowały codzienną pracę dziennikarzy, prezenterów i montażystów. Wszędzie spotykałyśmy się z bardzo miłym przyjęciem, co stanowiło dodatkową zachętę do bliższego zainteresowania się dziennikarstwem i kreowania opinii publicznej. Niektóre dziewczyny dochodziły do wniosku, że mass media to potężne narzędzie, które w zależności od tego jak jest używane może przynieść wiele dobra i służyć ludziom (zresztą nie wyobrażamy już sobie współczesnego świata bez coraz bardziej wyspecjalizowanych środków przekazywania informacji), ale tez może być wykorzystywane do zaspokajania bardzo partykularnych celów.

Warsztaty dziennikarskie pokazały potrzebę dobrze uformowanych profesjonalistów. Dla wielu uczestniczek stanowiło to motywację do pracy nad sobą, większego zaangażowania w nauce, posiadania wysokich ambicji zawodowych.

WRAŻENIA JEDNEJ Z UCZESTNICZEK ZE „ŚLEDZENIA” PRACY REPORTERA TELEWIZYJNEGO

„Moim planem było zobaczyć „od kuchni”, jak wygląda program z tej drugiej strony ekranu. Liczyłam na wiele, a oczekiwania na zdobycie jakiegoś małego „przeszkolenia” również były wysokie. Oczywiście, zakładałam, iż takie „śledzenie” może się nie spodobać, gdyż sama nie lubię, jak ktoś obserwuje, co robię, a co dopiero, jeśli to jest ważne. To, co zastało mnie w TVP, przekroczyło wszelkie moje wyobrażenia. Zwiedziłyśmy budynek telewizji, między innymi studio Panoramy, a także studio Kolejarz Gol. Zarówno dziennikarz, który odpowiadał za nas, jak i montażysta okazali się bardzo miłymi, wesołymi i cierpliwymi osobami, z którymi można bardzo długo i ciekawie porozmawiać. Podczas spotkania dowiedziałam się na przykład, co to jest „setka” albo kaseta z wielką, białą, trupią czaszką na okładce. Jasnym stało się również, że praca jako reporter telewizyjny, to nie tylko światła, kamera i okładka gazety, ale bardzo długa i ciężka praca w drodze na tę okładkę. Czas spędzony tam, minął bardzo szybko oraz przyjemnie i żałuję tylko, że takie „praktyki” nie trwają dłużej”.

CO DALEJ

Na koniec chcemy wydać broszurę z artykułami napisanymi przez niektóre z uczestniczek z której będzie można dowiedzieć się więcej i bardziej szczegółowo o warsztatach i innych wykładach.

Program wykładów jeszcze się nie skończył więc zapraszamy wszystkie Poznanianki do odwiedzenia „Antrejki”.